onsdag 26 maj 2021

 4271/

Brechts ironi mot Alexander Den Stores erövringar: "Hade han inte åtminstone en kock med sig?" Skulle gå lika bra att använda mot Den Store Stalins seger i Andra Världskriget: "Hade han inte åtminstone en armé med sig?"  (Det hade han: Röda Armén. Skapad av Trotskij.)


4272/

När man börjar dyrka barnbarn är det dags att avsluta sin karriär även om man inte har någon.


4273/

Försöka förbättra genom att förbjuda? Blev förstås ett fiasko: N-ordet har aldrig varit så känt som idag.


4274/

Men om man lägger en massa minnessnuttar i en enda lång rad?  Hur poänglösa som helst? Skulle de då räcka till en roman? Eller i varje fall till en barndomsskildring: "Jag stötte på två avlägsna klasskamrater som upphetsat var på väg från en matiné till en annan. Och var välförsedda med godis. Höjden av lycka, höjden av lyx. Pengarna var förmodligen hemmastulna.  Men själv hade jag svårt för matinéer. För många barn och för mycket oväsen. Och vilka filmerna var har jag idag ingen som helst uppfattning om. Det var väl dom gamla vanliga: Tarzan, Håppalång, Flygmalajen och i värsta fall tecknat. Tecknat ansågs vara roligt, men var mest våld och ännu mera oväsen. Och så var det visst alltid diverse dokumentärer för att fylla ut programmet?" Nja? Det skulle nog bli alldeles för plottrigt? Det är väl värt att inte pröva.


4275/

Fantomen är en uppenbart orimlig fantasifigur. Att då försöka göra Fantomen mer "realistisk" är helt orealistiskt. Enda man gör är att man förstör. Låt djungeln vara i fred. Fred i djungeln fixar Fantomen  på egen hand. Och att tvinga på stackars Fantomen nutida värderingar gör ingen glad. I alla fall inte Fantomen, och det är hans djungel.


4276/

Gyllensten skrev elak satir om Sara Lidman. Men det togs illa upp. Det var en då icke godkänd satir. Men uppenbarligen en väl fungerande satir eftersom den verkligen irriterade vilket 70-talets politiska satir sällan gjorde. Dåtida satir var mest uppbyggelse för internt bruk. Det vill säga: snarast motsatsen till satir.


4277/

Bra fråga. Som man sällan får något bra svar på: "Exakt VAD är det du vill förbjuda?  Vilka ord? Vilka böcker? Vilka bilder? Vilka filmer? Vilka organisationer? Vilka åsikter? Och vilka statyer vill du välta? Svara med egna ord! Men exakt!" (Men inte fick jag något bra svar nu heller)


4278/

"Men jag nöjer mig inte med att ta avstånd från polisbrutalitet! Jag tar avstånd från ALL brutalitet! Även brottslingsbrutalitet! Så snäll är jag! Och jag tar bestämt avstånd från ALLA mördare oavsett hudfärg! Så snäll är alltså jag, och frågan är väl om man kan bli snällare än så?"


4279/

"Det är väl inte konstigt att kristna röstade på Trump? Eftersom jag är ateist anser jag naturligtvis att alla kristna är knäppa."


4280/

Jag ogillar alla grupper som vill tvinga ner mig på knä.


4281/

"Svarta" är lika lite som "kvinnor" en enhetlig grupp. (Många kvinnogrupper är som bekant fanatiska abortmotståndare.) "Black Lives Matter" Visst. Men, den förbjudna frågan: Hur många "svarta" mördas av andra "svarta" varje år i USA? Och i Afrika är det ännu värre. Där är Black Lives inte mycket värda. "Svarta" grupper mördar andra "svarta" grupper i tusentals. Och mördar etniskt, det vill säga rasistiskt.


4282/

Den förste aktivisten hette Kain. Han kämpade mot uppenbart orättvis behandling. Men det är klart att Kain kanske tog i, men det blir ju lätt så när man blir förbannad över orättvisor.


4283/

Det där med att skriva om historien så att den passar dig bättre är jag tveksam till / Om du har rätt att skriva om historien / Så har alla dina motståndare samma rätt att tota till egna historieskrivningar / Men frågan är om det verkligen behövs så många varianter / Kan man inte nöja sig med bara två-tre?


4284/

Av "Jailhouse rock" lärde man sig att vita inte  hade det alltför muntert i USA:s fängelser. Ibland lär man sig saker på bio, utan att ens fatta att man lärt sig något förrän långt senare.


4285/

Är svarta poliser snällare än vita? Och kvinnliga poliser är väl också liksom snällare? Och om man då tänker sig en svart kvinnlig polis? Hur snäll skall då icke hon vara.


4286/

Kanske inte trevligt med Coronan. Men tryggt. Tryggt att kunna koncentrera sig på en enda dödsrisk: "Klarar jag mig bara undan Coronan så klarar jag mig undan döden, hurra!" För det där dumma gamla: "Vi skall alla den vägen vandra!" har det ändå aldrig varit någon som riktigt trott på. "Hundra procents dödlighet!? Nu får du väl ge dig! Är du extremist eller nå!?"





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar