fredag 28 maj 2021

 4319/

Återkommande fotoförvåning: "Men gu va ung man var då man var ung!?"


4320/

Han var så fattig att han inte ens hade råd med en anständig livslögn.


4321/

- Om kön bara är en social konstruktion behövs väl ingen kirurgisk könskorrigering?


4322/

Han hade turen att få sin akademiska karriär brutalt avbruten redan på ett tidigt stadium.


4323/

Åldern är dålig på att dölja sig själv.


4324/

- Säger du "livets efterrätt" en gång till får du ingen tårta!


4325/

"Jag erkänner! Slavhandeln var mitt fel! Jag tar hela ansvaret! Jag ber alla om ursäkt! Och jag lovar att inte göra om det!"


4326/

En svensk ser med engelska undertexter en fransk film byggd på en rysk bok,. Mångkulturellt värre.


4327/

Han trodde sig vara en vis gammal man. Och eftersom han fyllt nittiofem hade han väl delvis rätt.


4328/

"abnorm tro på sin egen storhet". Megalomani hette alltså det han led av. Fast han led förstås inte ett dugg, tvärtom.


4329/

- Men måste verkligen så många kvinnor ha ihop det med så många knäppa män?

- Jo, men sen skriver dom en bok om eländet och blir kända på kuppen.

- Så det är alltså inte fullt så knäppt som det verkar för en utomstående menar du?

- Jag menar att allt är knäppt för en utomstående.


4330/

Slöddret tycker att det är roligt att slöddra / Slöddret tar alltid alla tillfällen i akt att slöddra / Och kan man sen inbilla sig själv och andra att man är ute och slöddrar för en god sak blir det förstås ännu roligare att slöddra.


4331/

"Varför skulle jag delta i din debatt? Håll din debatt för dig själv du!"


4332/

- Det där med "överdödlighet" har jag nog aldrig riktigt förstått? Man kan väl inte mer än dö? Eller är det så, att det är finare med "överdödlighet", än med "underdödlighet"? Ungefär som med "överklass" och "underklass"? 


4333/

Om man är kränkt av att andra har andra åsikter är man knäpp.


4334/

Somliga straffar Gud meddetsamma. Andra får snällt ställa sig i kön och vänta på sin tur. Som jag då. Som för några år sen tyckte det var urlöjligt att en man ville byta till sig en damcykel därför att han hade så svårt att svinga sig upp på sin herrcykel. Och jag gjorde ett bra cykelbyte. Då. Visst. Men! Nu är jag snart själv någonstans där i närheten. Herrcyklarna blir bara högre och högre med åren. Och den där dumma ramen, vore det inte egentligen bättre med..?  Och vad drar man för slutsats av allt detta?  Fast det är förstås svårt att dra slutsatser när man får mindre muskelmassa. Visst. Men en slutsats bör man ändå kunna dra: Det är klokt att förlöjliga folk så länge man därmed slipper förlöjliga sig själv. Sen är det för sent, alldeles för sent.


4335/

"Kreutzersonaten" är så knäpp att det nästan känns som om Tolstoj skrivit en Dostojevskijparodi.


4336/

Bortsett från "Det Dåligt Förberedda Cykelmotionsloppet" har jag en återkommande obehaglig dröm. Inte direkt mardröm, men ändå irriterande obehaglig.  Denna dröm kan man kanske kalla "Intrånget": Min bostad (som i drömmen sällan ser ut som i verkligheten) fylls med en massa människor som tagit sig in på något konstigt sätt, och som är omöjliga att bli av med, trots att jag bokstavligen försöker kasta ut dom med våld. Men när jag lyckats kasta ut en, smiter genast minst en annan in, och så vidare. Och detta håller på tills jag tröttnar på det hela och vaknar och inser sanningen: Skönt! Det var bara en dröm! För när allt kommer omkring är en dröm, efteråt, bara en dröm som egentligen inte kan komma med något annat än sånt man redan vet. För att jag ogillar intrång i min bostad vet jag redan. Och jag ogillar egentligen allt slags intrång: "noli me tangere" är ingen tillfällighet, alltså Carl Snoilsky, som bekant. Och att man bör vara väl förberedd om man ska delta i motionslopp vet jag förstås, och det brukar jag också alltid vara. Men det är klart, sånt man redan vet, kan väl ändå ibland vara kul att få veta igen:" Favorit i repris" som man säger när man upprepar sig, och inget särskilt har att säga.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar