söndag 23 maj 2021

 4231/

Biden? Är inte Trump. Är kanske inte det tillräckligt? Jo, kanske för Sverige. Men för USA?


4232/

Det är bara vuxna som kan konsten att stanna i växten. Något lär man sig alltid på vägen.


4233/

Sånt man skjutit upp. Sånt man tänkt göra "någon gång". Och den oväntade och kusliga upptäckten: "Någon gång är NU!"  Och då är det bara börja.


4234/

- Om bara Palme fått leva!

- Ja, vadå?

- Ja, då hade han i alla fall fått pension.


4235/

"Hä himla synd om såna som är svarta! Dom kan väl int rå för dom ser ut som dom gör! " sa han som tämligen nyligen blivit tolerant till tusen.


4236/

De Goda Krafterna vill först FÖRBJUDA. Så vill De Goda Krafterna KVOTERA. Och sedan kommer De Goda Krafterna säkert på något ännu dummare. Det är jag inte ett dugg orolig för.


4237/

NÄRA & KÄRA: Tänk alla Nära & Kära som tyckte det var rätt skönt att deras demente släkting äntligen dog. Så slapp man alla meningslösa och sorgliga besök. Man hade väl annat att göra än att stå och titta på en obäddad sjukhussäng. Men! Nära & Kära var inte dummare än att Nära & Kära väl visste att sånt skulle man hålla tyst om. Sånt fick man absolut inte säga. Det var knappt man ens fick tänka det, och det fanns redan flera förslag framlagda i riksdagen om att  sådana tankar helt skulle förbjudas eftersom de ansågs vara kränkande mot nästan en hel halv folkgrupp.


4238/

Trump var inte president för hela USA och Palme var inte statsminister för hela Sverige.


4239/

Vägen till helvetet är bred, mycket bred. Och dessutom mycket väl underhållen. Och trafiksäkerheten därstädes är icke av denna världen. Välj alltså städse helvetesvägen om du vill färdas verkligt tryggt.


4240/

Tycks finnas gott om slödder hos såväl poliser som demonstranter.


4241/

Men man har rätt att minnas. Och man har rätt att dra slutsatser. Alla som dyrkade Mao då framstår idag som idioter.


4242/

"Men EGENTLIGEN var Åsa-Nisse feminist!" Finns inget som ordet EGENTLIGEN när det gäller att virra till det. Det är väl egentligen bara STRUKTURER som kan ta upp kampen? Men STRUKTURER är ett svårare ord, så jag undrar om egentligen inte EGENTLIGEN kommer att segra på sikt?


4243/

Om man tror att skadegörelse och plundring är bra argument tror jag inte att man är någon bra människa.


4244/

"I värsta fall kan man använda en trehjuling, fortsätter hon." (UNT 14/6 -2020)  Men vem "hon" är har jag glömt. Men i värsta fall är det väl jag som får använda trehjulingen.


4245/

"Bäst passa på och slå sönder och stjäla! Det är inte ofta man får göra det, och samtidigt få känna sig ädel till tusen!"


4246/

Fast det är klart / En del är duktiga på att surra även utan alkohol / Det blir billigt för dom som är nykterister / Dom som är spiknyktra och ändå kan surra som den värsta fyllbult / Dom vet inte hur bra dom har det / Men ändå / För mig känns det ändå som fusk / Som om dom smiter undan sitt ansvar på nå vänster.


4247/

Ett bra tecken? Ett dåligt tecken? Eller inget tecken alls? Men! Jag har numera väldigt svårt att se skillnad på svenska tonårstjejer. Jag tycker alla ser likadana ut. Långa och blonda, och likadana. Inte var det väl så när jag själv var tonåring? Då såg jag väl ändå skillnad på tjejer och tjejer? Men då var jag förstås motiverad.  Kan man säga att min ålder = mitt intresse? Hur ska det då bli när jag blir 96?


4248/

Jag fattade högst hälften av råckenrålltexterna. Om ens det. Men jag fattade ändå att det inte var mycket att fatta. Det var, och det skulle vara, glatt rytmiskt slammer och gapigt framförda nonsensrader. Jag hörde alltså något helt annat än det dom hörde i USA. Där var stackarna tvungna att lyssna till texterna. På precis samma sorgliga sätt som jag själv var tvungen att lyssna på svenska schlagertexter. Och det var då inget nöje. Idag vet jag att mitt sätt att lyssna var rätt. Ord bara bänglar till riktig råckenråll. Vad var det han sa Little Richard: Vappbappalommadilappbämbo? Eller nåt åt det hållet, och han hade dessutom helt rätt. Ja, han visste väl knappt själv hur rätt han hade, fast han anade nog.


4249/

Undrar om det verkligen alltid är så klokt att försöka vara efterklok i förväg/ Att ta ut hela sin efterklokhet i förskott så man sen har ingen kvar /  Och det var en där som var så lat att han aldrig ens hann ikapp sin efterklokhet / Men det gick visst bra för han ändå sen i livet / Säger dom / Själv beslöt jag mig för att spara min efterklokhet till efter påsk / Men då var den övermogen och ingen var ett dugg intresserad / Så jag är inte främmande för det där med att lida och det / Men å andra sidan / Att vara steget före med sin efterklokhet är inte så förnuftigt som man skulle kunna tro det heller /  Det har många bittert fått lära sig / Och att gå i Livets Hårda Skola var inte mycket roligare än att gå i hjälpklass / Säger dom som provat båda.


4250/

Längesen man hörde ordet "fjälla"? Enligt en: "vardagligt, något ålderdomligt". Och enligt en annan: "dialektalt". Så nu är man alltså såväl ålderdomlig som dialektal. Ja, varför inte, det får duga, ord kommer och går, men sätter ändå alltid sina spår, och jag såg nyligt att det var några som klagade på att det fina gamla ordet "fjång" var utrotningshotat. Det vore en oersättlig förlust för svenska språket, och det vore inte roligt för någon annan heller.


4251/

- Men nog märker man att man börjar bli aningen äldre.

- Hur märker du det?

- Ibland ids jag inte ens vara avundsjuk.

- Då har det gått långt.

- Och längre ska det gå är jag rädd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar