torsdag 1 februari 2018

2791/ STÖL
Det vanliga ordet "stöl". På pubkvitton. Ganska bra ord. Och när livet känns som allra stöligast, bör man komma ihåg att stöl även innebär glädje & glömska.

2792/ Man skiljer på fin och ful oro. Att vara oroad över klimatet är fint. Men att vara oroad över invandringen är fult. Det räcker alltså inte att vara oroad. Man måste vara oroad rätt också. Ibland är det rätt besvärligt att vara oroad på rätt sätt, man oroar sig för att göra fel, man blir stressad och sjukskriven, man får problem med magen, och nerverna, och vad vet jag, det är mycket oroväckande.

2793/ Att bo i en bubbla är betydligt bekvämare än att bo i ett tält.

2794/ Var Luther egentligen en livad lax? Kanske det. Då är det väl egentligen bara hans gudsbild,  hans världsbild, och hans människosyn som är dyster?

2795/ Jag har hälften av normal bostadsyta, en tredjedel av normal pension, och har det bra. Det är nog inte så dumt det här landet, ett land där "fattigdom" bara är ett ord.

2796/ Inte ens när jag var ung trodde jag väl på "ungdomen"? Men nu, när Alla är minst 60+, kan man börja undra.

2797/ "Man är inte sin sjukdom, man är inte sin diagnos!"  Tror jag stämmer. Om man inte är ute efter "sjukdomsvinster" förstås. För då vill man verkligen vara sin sjukdom, då vill man inget annat, och då är man ingenting annat.

2798/ Den nya, komplicerade och elaka, Sidney Bechet-bilden är betydligt intressantare än den tomtegubbe han troddes vara på femtiotalet.

2799/ Lennart Frick. Numera död. Och tämligen bortglömd. Som så många andra författare, som någon gång, varit något så när kända. Blev han bitter på slutet? Eller ägnade han sig åt andra aktiviteter än bitterhet? Inte vet jag. Och nu är det för sent fråga.

2800/ Den som saknar tro brukar sällan sakna. Rutinerna tar över, och allt rullar på som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar