tisdag 8 mars 2011

46/ Hurra för den lilla skillnaden:
      Det finns stora löneskillnader mellan män och män. (Stora, mycket stora!)
      Det finns stora löneskillnader mellan kvinnor och kvinnor. (Mycket stora!)
      Och det finns små löneskillnader mellan kvinnor och män. (Små.)
      Men ändå är just denna lilla löneskillnad populärast av dem alla.
      "Hurra för den lilla skillnaden!" huru ofta hör man inte detta i debatten?
     Men om man verkligen ogillade löneskillnader borde man väl ge sig på de stora och starka?
      Men det gör ingen, det vill ingen, det vågar ingen.
      Men att ge sig på de små, det vågar alla, det vill alla och det gör alla.
     Och därför är vår allra minsta löneskillnad populärast av dem alla i debatten.
     Hur det är i verkligheten vågar jag inte uttala mig om.


47/ Don`t explain:
      Om man förstår allt fattar man inget.Det ska alltid finnas kvar oklarheter. På gränsen till irriterande.
      Lite lagom tanketuggmotstånd. Al dente.
      - Jag fattar inte hur han menar!
      - Om du hade fattat allt hade du inte behövt läsa något. Det är inte lönt läsa sånt man redan vet.

48/ Värsta hycklarna är såna som påstår att deras monologer är dialoger. Allt skrivande är skrivande av monologer, även skrivande av dialog.

49/ - Vad gjorde du på semestern?
      - Jag funderade en hel del.

50/ Jag föredrar den här stavningen. Jag föredrar det här ordet. Jag föredrar den här formuleringen. Om det är "rätt" eller "fel" intresserar mig måttligt.Det är jag som bestämmer över mitt språk. Det blir enklast för alla.
Eller varför skulle jag dra in alla? Dumt. Alla har fullt upp med sitt. Språk. Kan man hoppas.
      Det blir enklast för mig. I idrott dömer domaren men   i mitt språk dömer jag. Enväldigt och väldigt demokratiskt. På sitt sätt. På mitt sätt. Det är lika för alla. Fast olika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar