torsdag 29 juni 2023

KASSA FYRA

 6632/

KASSA FYRA bygger på verkliga händelser.

Alla likheter med mer eller mindre levande verkliga personer är väldigt avsiktliga.

Personer: Bankkund = Kund.

                 Bankkunnig (?) i bank = Bank.

(Pling!)

Kund (Fram till Kassa Fyra): Jo, jag har en fråga...

Bank: Gäller det penningtvätt har ni kommit fel!

Kund: Penningtvätt..?

Bank: Penningtvätt är det värsta jag vet!

Kund: Jaså, jaha, det var ju intressant. Men jag har alltså en fråga om hur man gör när man vill skicka pengar till utlandet?

Bank: Aha! Till utlandet! Var det inte det jag trodde! Pengar till utlandet brukar i nio fall av tio betyda penningtvätt!

Kund: Jaså, men det har i alla fall inget med mig att göra, jag skulle bara höra hur man ska göra om man vill skicka pengar till Guatemala?

Bank: Guatemala!? Det var det värsta jag hört på länge! Det hörs ju redan på namnet att det handlar om penningtvätt!

Kund: Nej, inte alls, det är alltså min särbo som är där, därför att hennes gamla mamma plötsligt blev väldigt sjuk...

Bank: Jajajaja! Det säger ju alla! Sjuka mammor är ett osvikligt tecken på penningtvätt!

Kund:... och eftersom det är väldigt dyrt med sjukvård i Guatemala behöver hon alltså lite pengar...

Bank: Ja, vem gör väl inte det? Men mammor och mammor! Jag tror inte ett dugg på den där dumma gamla-mamma-historien! Vem som helst kan ju komma här och påstå att dom har en sjuk gammal mamma eller två! Har ni några intyg på att mamman verkligen existerar, och verkligen är sjuk?

Kund: Intyg? Men mamman har väl egentligen inte så mycket med saken att göra..?

Bank: När det gäller penningtvätt är alla misstänkta, inte minst mammor.

Kund: Om jag förstått saken rätt, så går det alltså helt enkelt inte att skicka pengar till Guatemala från den här banken?

Bank: Skicka och skicka! Hur skulle det se ut om alla plötsligt började skicka pengar hit och dit! Hela det internationella banksystemet skulle braka ihop om jag tillät alla att penningtvätta och stå i precis hur som helst! Det fattar ni väl själv!?

Kund: Men jag har inte sagt ett ord om penningtvätt?

Bank: Det gör dom aldrig, dom är fega till råga på köpet.

Kund: Det är ju ni som tjatar om penningtvätt hela tiden!

Bank: Jag sköter bara mitt jobb. Och jag vet att dom bara är ute efter en sak.

Kund: Dom? Vilka dom?

Bank: Det får vi inte säga. Vi har tystnadsplikt. Men jag kan ändå säga så mycket som att det handlar om män. Typiska män, med typiskt skumt, och typiskt utländskt, utseende.

Kund. Jag kommer faktiskt från Luleå.

Bank: Från Luleå! Ska det vara en ursäkt att komma från Luleå? Norrland är ofta värre än utlandet. Och man till råga på köpet! Försök inte med mig!

Kund: Skulle jag kanske kunna få låna en penna?

Bank: En penna? Absolut inte! Vad ska ni med penna till?

Kund: Jag tänkte anteckna några saker. Till exempel vilken bank, och vilken kassa jag tänker undvika i framtiden, och gärna också ert namn..?

Bank: Vi har tystnadsplikt när det gäller våra namn.

Kund: Förståeligt, men alltså en penna..?

Bank: Det här är en bank och ingen socialbyrå! Det börjar med en penna och slutar med en penningtvätt!

Kund: Har man ingen penna får man väl belasta minnet. Hårda bud, men det ska nog gå. Fåsenu, banken heter alltså Nörda, så mycket vet jag i alla fall.. Och det här är alltså Kassa Fyra, ett på många sätt passande namn. Och vad ni heter vete fåglarna, och dom lär väl inte heller bry sig. Jaja. Då borde jag väl kanske nog egentligen tacka för all den professionella och förstående hjälp jag fått..?

Bank: Ett tack är det minsta man kan begära, men det är förstås för mycket begärt.

Kund: Och då får jag alltså behålla mina pengar ett tag till, alltid något.

Bank: Det har vi inte sett än. Vi har våra metoder. Från oss har ni ingenting att hämta. Och om ni tror att ni kommer att få någon ränta av oss i framtiden kommer ni att bli bittert besviken!

Kund: Jag är van vid att bli besviken. Inte minst när jag besöker banker. Det hör till. Och din ränta rör mig inte i ryggen. Jag tänker nämligen byta bank.

Bank: Byta bank? Men det är ju den allra värsta formen av penningtvätt!?

Kund: Tycker ni det? Det var roligt att höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar