måndag 5 december 2022

RENARE NONSENS ÄN NÅNSIN 2/

6468/

78: Att se andra idrotta utomhus är att leva ett rikt inre liv.

33: Tycker ni om att leva?

78: Sådär lagom.

33: Tycker ni om kåserier?

78: Bara när kåserier handlar om hundar. Och det gör kåserier alltid. Innerst inne.

33: Ett bra kåseri ska stinka hund.

78: Det ska löddras i mun på hundägaren.

33: Vilket hårvatten anser ni personligen löddrar mest?

78: Det borde jag veta. Men det vet jag inte. Kunskap är en härsken färskvara.

33: Alla säger att Watzons Löddroin löddrar mer än man skulle kunna tro.

78: Allt det där med tro, är ofta bara en ren trosfråga. Men det hindrar inte att svaret är helt rätt. Och som   belöning får ni härmed tre burkar smockfulla med Watzons Löddroin.

33: Kan man inte få kontanter istället?

78: Det kan man inte.

33: Varför inte?

78: Hur skulle det se ut? Hur skulle vi då bli av med allt det hårvatten vi producerat med mycken möda och stort besvär har ni tänkt?

33: Jag tänkte inte alls på hårvattenbiten. Det är överhuvudtaget inte ofta jag tänker på hårvatten måste jag erkänna. Ja, kanske nån gång på julen. Men annars aldrig.

78: Himla tur ni inte är anställd i vår firma. Då skulle vi gå i konkurs.

33: Men jag är anställd i er firma.

78: Då har vi tydligen gått i konkurs. Himla tur att jag inte är ensamägare till firman.

33: Konkurs är bara ett ord. Och otrevliga ord bekämpas bäst genom total likgiltighet.

78: Eller om vi skulle kunna rädda vår firma genom att ingå en transfusion?

33: Eller kanske en kartell?

78: Jag tycker mycket om karteller.

33: Jag har aldrig tyckt om svamp.

78: Det lär vara ömsesidigt.

33: Svamp har ofta en obehagligt svampaktig konsistens.

78: Som vi alla. Eller i varje fall som Karl-Den-Tolfte numera har.

33: Jaså han. Synd han blev skjuten. Fast sånt händer förstås i de bästa familjer.

78: Karl-Den-Tolfte var väldigt vänlig mot hundar. Det var mest ryssar han bestämt tog avstånd från.

33: Ryssar och hundar är samma sak.

78: Precis. Eller i varje fall ungefär. Och precis och ungefär är precis samma sak. I förlängningen.

33: I förlängningen är vi alla ett resårband.

78: Eller om vi kanske skulle kunna spä ut hårvattnet? Så det inte syntes om det löddrade eller inte?

33: Jaja. Men vem skulle vilja köpa en sådan produkt?

78: Det föds en skallig klantskalle varje minut.

33: Kanske någon slags tävling? Där den som gissade bäst skulle få mest pris?

78: Och där priset genialt nog skulle bestå i en årsförbrukning av Watzons Löddroin?

33: Men, handen på hjärnan. Skulle verkligen en sådan produkt, och en sådan firma, kunna överleva i den långa längden?

78: Ingen kan överleva i den långa längden.

33: Fast allt där med ålder är bara en vanesak som makten hittat på för att få folk att må dåligt och ha det bra.

78: Ålder spelar inte längre någon roll för mig. Jag har fyllt 78. Minst. Om nu det räcker. Men man har inte fler fingrar än man har. Det är nackdelen med fingrar.

33: Det måste löna sig att bli gammal till tusen.

78: Hur gammal är ni själv?

33: Jag har inte riktigt vågat mig på att addera alla mina år än. Men jag uppskattar att jag är i storleksordningen 33 år gammal.

78:Det var inte många år att komma med. Konkurrensen är stenhård när man kommer upp i åren. Jag läste om en som var 122 år gammal. Fast han var förstås död. Men ändå. Bra gjort tyckte jag.

33: 33 år är en bra början. Och jag räknar kallt med att få ärva några år av er när vår firma går i konkurs.

78: Ungdomen har det bra så länge ungdomen får ärva.

33: Ungdomen har det bra så länge ungdomen är ung.

78: Själv fick jag börja med två tomma händer.

33: Så pass?

78: Men inte nog med det, sen tillkom skörbjugg på hösten och skörlevnad frampå vårkanten.

33: Somliga har det bra. Ni hade i alla fall två händer. Många får börja sina liv med betydligt färre händer än så. Men många lyckas ändå förvånansvärt bra med att misslyckas med sina liv.

78: Det är lika för alla. Fast olika. Men affärer är nog egentligen den enda affärs-idé jag verkligen trott på. Det där med militär var bara ett stickspår.

33: Kanske en personlig fråga, men har ni lik i garderoben?

78: Tyvärr saknar jag för närvarande garderob på grund av inflationen.

33: Eller, om jag formulerar frågan ännu tydligare, har ni älgar i familjen?

78: Det beror på vad man menar med familj. Och vad man menar med älgar. Och vad man menar med garderober. Kort sagt, det beror helt och hållet på vad man menar med det man menar.

33: Jag hör att ålder garanterar livsvisdom. Men det är också det enda han garanterar. Efter fyllda femtio har garantitiden helt gått ut.

78: Det är nackdelen med garantier att dom går ut. Men annars har jag inga fördomar mot garantier.

33:Men varför förvarar ni inte era lik i gravar som normala människor som villigt och glatt betalar sin kyrkoskatt?

78: Det har alltid funnits varierande gravseder i varierande kulturer.

33: När jag hör någon surra om kultur osäkrar jag min flugsmälla.

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar