fredag 14 oktober 2022

EN BLÅ, EN GUL, OCH EN VIT (3)

6459/

En vallokal

Röstmottagaren  = RM

Väljaren = V

V nalkas sjungandes  vaa-laare!


V: Är det här jag ska rösta?

RM: Får jag se ditt röstkort?

V: Absolut inte. Jag håller på min valhemlighet. Gör inte du det?

RM: Men, du är säker på att du ska rösta här..?

V: Man kan inte vara säker på nått nuförtiden.

RM: Det kanske kan stämma, men...

V: Vad tror du om Hully-gully?

RM: Hully-gully, hurså?

V: Tror du dom kommer in i riksdan i år?

RM: Ja, det finns förstås många nya småpartier, men är du verkligen säker på att dom där ställer upp i årets val?

V: Ställer upp och ställer upp. Det är väl bara ta en blank valsedel och skriva dit Hully-gully! Så ordnar sig resten av sig själv.

RM: Jag undrar det...

V: Du ska inte undra, du ska vara neutral. Men du kanske föredrar vals?

RM: Vals? Nu hänger jag inte alls med i svängarna?

V: Ja det förstår jag. Vals kan vara en svår dans om man är ovan dansa vals. Det är därför många inte vågar gifta sig nuförtiden. Dom är rädda dom ska snubbla på målsnöret, det vill säga bröllopsvalsen.  Men Hully-gully är förstås också en svår dans. Eller snarare VAR. Jag läste att han vart förbjuden sen i Sydamerika. Det  blev för snuskigt till sist för dom med en massa Hully-gully hela tiden på gator och torg. Och då var dom ju ändå vana vid lite av varje där nere kan man tycka.

RM: Nå, det kommer att visa sig sen framme vid bordet där om du har rösträtt här eller inte. Så om du till att börja med tar tre valsedlar där...

V: Jag nöjer mig med en. Lagom är bäst. Har du gjort lumpen?

RM: Lumpen, nej. Det var aldrig aktuellt för mig.

V: Var du pacifist  eller ännu värre?

RM: Nja, det var väl snarare fötterna som krånglade.

V: Det blir ofta så med fötter. Fråga mig. Jag vet. Jag har själv två stycken. Än så länge. Men tänk om det blir krig? Då står du där vackert utan din k-pist!

RM: Den risken får jag väl ta då, men...

V: Själv gjorde jag lumpen i Boden.

RM: Jaha?

V: På A 8.

RM: Jaha.

V: Det var mysigt värre på A 8. Vi fick skjuta med kanonerna precis hur mycket vi ville. Fast just det året jag var där var det tyvärr inget krig på gång. Så vi fick nöja oss med att sikta på lingonplockarna. Och jävlar vad dom sprang när vi sköt! Och lingona lämnade dom kvar till oss. Det är gott med lingon, tycker inte du det?

RM: Jodå. Men för att återgå...

V: Nää, det där med att återgå till A 8 tror jag inte mycket på. Det skulle vara om det blev krig igen då? Annars får det vara för mig. Numera har man ju ansvar, när man har moped och allt.

RM: Och där tar du alltså tre valsedlar. En blå, en gul, och en vit.

V: En blå, en gul, och en vit! Det låter precis som nån gammal schlager! Med hon, du kommer väl ihåg Ulla Blomkvist? (Förmodligen avses Ulla Billquist...)

RM: Det var nog lite före min tid.

V: Du minns kanske inte ens Kalle Blomkvist?

RM: Det var nog också före min tid.

V: Det är dumt av dig att hela tiden ligga fel i tiden. Har du inga röda valsedlar?

RM: Nej tyvärr.

V: Ha! Nu lura jag dig! Du sa TYVÄRR! Du är alltså lika röd i själen som Rudolf var i mulen!

RM: Rudolf? Nu är jag inte alls med.

V: Alla kan inte alltid vara med. Hur skulle det se ut. Men firar du aldrig jul?

RM: Klart jag firar jul. Fast det är förstås mest för familjens skull.

V: Det är inget fel  på att ha familj. Även om det lätt kan bli lite småborgerligt.

RM: Och kuvert får du där, och sen går du in i gröna båset där...

V: In i båset! Som en jävla ko som ska mjölkas! Eller tänk om alla valsedlar skulle vara regnbågsfärgade? Då skulle man inte ens kunna skilja på kön eller nått.

RM: På tal om kön, KÖN menar jag, kön börjar bli lite lång, så om du..?

V: Köer är till för att bli långa. En kort kö är ingen kö. En kort kö är en person som varken vet ut eller in. Har jag rätt, eller har jag rätt?

RM: Så om du ville...

V: Jag ville väl egentligen inget särskilt. Jag ville bara titta in för en trevlig pratstund när jag såg att det var folk här som inte hade något särskilt för sig. Jag tycker det är trevligt med trevliga pratstunder. Tycker inte du det också?

RM: Jag är helt neutral.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar