torsdag 13 oktober 2022

EN BLÅ. EN GUL, OCH EN VIT (2)

6458/

En vallokal

Väljaren = V

Röstmottagaren = RM

V nalkas sjungandes Vaa-laare!


V: Är det här man röstar och det?

RM: Jajamen!

V: Jag har röstkort och allt. Men jag vet inte alls vem jag ska rösta på?

RM: Nähä?

V: Vilket parti tycker du är bäst?

RM: Det får jag inte säga.

V: Men du vet?

RM: Jag vet förstås vilket parti jag själv röstar på.

V: Alltid något. Eller är det kanske helt enkelt så, att alla partier är precis lika bra?

RM: Det vill jag väl kanske inte påstå direkt...

V: Men allt det där pratet om alla-partiers-lika-värde som man hör så ofta, är det bara prat?

RM: Var har du hört det?

V: Man hör mycket när man har två öron. Och jag hörde också att det fanns såna som röstade på Musse Pigg? Kan det verkligen stämma?

RM: Musse Pigg? Nja, det var nog mera förr.

V: Fast personligen föredrar jag Fantomen. Det där med att rösta på råttor känns inte riktigt rätt för mig.

RM: Nähä?

V: Hur ser du själv på allt det här med demokrati och det?

RM: Ja, jag anser naturligtvis att demokrati är själva grundbulten för demokratin.

V:  Så i stort sett ser du alltså positivt på allmän rösträtt och liknande grejer?

RM: Självklart!

V: Självklart? När något är självklart är något skumt. Lite har man väl lärt sig av livet. Men det är inte mycket folk här? Har demokratin gått och blivit omodern på gamla dar?

RM: Det är för tidigt på dagen. Eller så är det kanske för sent.

V: Det blir visst ofta för sent i demokratier säger dom.

RM: För sent för vadå? 

V: Det sa dom inte.

RM: Men sen är det förstås många i år som har förtidsröstat.

V: Förtidsröstat? Jag anser att det är valfusk att förtidsrösta, det är ju som att äta upp påskgodiset redan på julafton!

RM: Jaha? Så har jag nog själv aldrig sett på saken...

V: Ja! Då har jag bara att gå rätt in och rösta rätt då!

RM: Valsedlar tar du där. Det är tre olika val.

V: Tre? Det var det jävligaste! Ska det verkligen behöva vara så bökigt bara för lite demokrati?

RM: Det är riksdagsval, kommunalval, och regionalval. Alltså det som förr hette landstingsval.

V: Ah! Landstinget kommer jag  ihåg från det jag var liten! Dom bodde precis bredvid oss och hade en stor och ful kåk! Men vi hade aldrig några problem med landstinget. Dom var precis som vanligt folk. I stort sett. Men dom har tydligen försvunnit dom också säger du? Precis som havsörnen. Ja, det är väl utvecklingen. Om det inte är något ännu värre. Jaja. Så kan det gå.

RM: Och sen får du ett kuvert av henn. för varje val.

V: Ordning och reda - välja på freda! Även om det förstås snarare är söndag idag? Det blir många veckodagar att hålla reda på numera när man börjar bli aningen äldre.

RM: Valsedlar tar du först bakom skärmen så ingen kan se vad du tar.

V: Hemligt värre hör jag.

RM: Och sen slickar du igen kuverten bakom gröna skärmen, och sen har du bara att gå fram till dom två som sitter där vid bordet.

V: Dom ser inte heller ut att förta sig. Har ni verkligen betalt för det här?

RM: Ja, men det är väl mest att man känner att man gör en samhällsviktig insats...

V: Så lönen är också hemlig?

RM: Nä, hemlig och hemlig, men...

V: Det går aldrig hålla hemligheter hemliga i längden. Förr eller senare brukar valresultatet alltid läcka ut. Och då är det inte längre så himla noga med valhemligheten har jag märkt.

RM: Men det är ju en helt annan sak!

V: Det säger dom alltid när dom inte vet vad dom ska säga.

RM: Som sagt...

V: Blir du jättesur om jag inte röstar alls?

RM: Jag är helt neutral.

V: Det säger alla. Men sen sitter dom i alla fall där och småsurar  när dom inte tror att någon ser dom. Men sura människor är det värsta jag vet. Näst surströmming. Så det är väl lika bra jag röstar. När jag nu ändå är här.

RM: Lycka till!

V: Tack. Det kan behövas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar