onsdag 12 oktober 2022

EN BLÅ, EN GUL, OCH EN VIT (1)

6457/

Väljaren = V

Röstmottagaren = RM

Ingången till en vallokal

V nalkas sjungandes "Vaa-laare!"


V: Är det här man röstar, har jag äntligen kommit rätt?

RM: Du har kommit helt rätt, välkommen!

V: Jag gick fel först och hamna på ICA, och vart tvungen köpa en limpa för skams skull.

RM: Jaha? Ja det är några som har gått fel. Får jag titta på ditt röstkort?

V: Röstkort? Kan det vara det här?

RM: Helt rätt. Så nu har du bara att rösta.

V: Det är inte så bara. Hur många partier har ni att välja på i år?

RM: Nio till riksdagen, och ännu fler kommunala och regionala.

V: Det var det jävligaste! Det här blir inte lätt. Vilket parti tycker du själv är bäst?

RM: Jag är helt neutral.

V: Neutral? Det sa dom om Hitler också.

RM: Sa dom? Det har jag då aldrig hört?

V: Du var inte ens född då. Då är det inte lätt höra vad dom säger. Men jag tycker att ni som är proffs på det här borde kunna tala om för vanligt folk vilket parti som är bäst.

RM: Det tycker inte valmyndigheten. Och vi måste göra som dom säger.

V: Så det är frun som bestämmer hemma hos dig hör jag?

RM: Jag är inte gift.

V: Inte jag heller. Så det jämnar ut sig.

RM:  Det börjar bli lite kö bakom dig, så..?

V: Klart det blir kö när det kommer en massa folk.

RM: Först tar du tre valsedlar där bakom skärmen...

V: Tre? Vad ska jag med tre till?

RM: Ja, det är ju tre val. Riksdag, kommun och region.

V: Vad ska det vara bra för med tre val? Kan dom inte bestämma sig för vem som ska bestämma?

RM: Nu är det i alla fall så. Och sen får du tre kuvert av henne där, och sen går du in bakom gröna skärmen där, och sen går du till bordet där, och lämnar dina tre kuvert till dom två som sitter där. Det är hur enkelt som helst. 

V: Allt är enkelt när man väl kan det.

RM: Som sagt, kön börjar bli lite lång...

V: Köer brukar bli långa, det tillhör deras kultur.

RM: Och en del som köar kan bli lite otåliga också...

V: Jag blir aldrig otålig. Det är inte nyttigt att bli otålig. Man kan få hjärtflimmer.

RM: Hjärtflimmer har vi inte haft några större problem med. Inte än i alla fall...

V: Jaha! Då kör vi! Då gällde det alltså först att ta rätt valsedel?

RM: Precis! Eller snarare att ta tre valsedlar.

V: Jag är inte girig, jag nöjer mig med en. Men visst finns dom i flera färger dom där?

RM: En blå, en gul, och en vit.

V: Har ni inga gredelina?

RM: Gredelina? Nej det har vi inte.

V: Det tycker jag är dålig service. Gredelint är min favoritfärg.

RM: Ja, det är förstås olika det där med favoritfärger, men...

V: En blå, en gul, och en vit? Nja? Det låter inget vidare. Jag tror jag avstår!

RM: Avstår? Men då kanske du i alla fall kan rösta blankt?

V: Rösta blankt? Vad ska det vara bra för?

RM: Ja men då har du ju i alla fall utnyttjat din rösträtt.

V: Jag vägrar blankt att rösta blankt. Någon jävla måtta får det vara på ett val. Tur i alla fall att jag fick med mig en limpa från ICA, så dagen inte blev helt förstörd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar