måndag 22 augusti 2022

DÅLIG SÖNDAGSDIALOG

 6396/

Han: Vad är det för dag?

Hon: Söndag.

Han: Fiiifan.

Hon: Häda inte.

Han: Något roligt ska man väl ha fast det är söndag.

Hon: Akta dig du. Somliga straffar Gud mesamma.

Han: Säg nån han har straffat mesamma?

Hon: Låt mig tänka...

Han: Tänk du i lugn och ro. Gud skapade ingen brådska. Det var nog det bästa han fick till.

Hon: Det är inte alltid lätt att skapa och stå i när man är ny på jobbet.

Han: Är det ingenting på radion?

Hon: Högmässa.

Han: Alltså ingenting. Aldrig är det annat.

Hon: Du borde inte dricka så mycke på lördakvällarna.

Han: När ska jag då dricka? Det är bara på lördakvällarna jag har tid dricka.

Hon: Måste du dricka?

Han: Klart jag måste. Och det på lördakvällarna. Då man äntligen slipper jobba. Det är tungt jobba nu när jag inte längre har nån häst att samarbeta med.

Hon: Du skulle inte sålt hästen.

Han: Sålt och sålt. Att sälja till Emilson kan knappast räknas som att sälja.

Hon: Och fotogenen blir bara dyrare och dyrare.

Han: Vad har fotogenen med hästen att göra?

Hon: Det är energikris.

Han: Energikris? Det är sånt dom har råd med inni stan. Men här finns ingen energikris. Syns det på mig att jag är en dag över fyrtifem?

Hon: Nog syns det. Och nog hörs det.

Han: Det skulle vara EN dag då.

Hon: Men måste du nödvändigt vara bakfull vareviga söndag?

Han: Ska man vara framfull på lördag, får man kallt räkna med att bli bakfull på söndag. Som det står i Bibeln.

Hon: Vars står det?

Han: Jag har inga glasögon på mig. Var glad du att jag inte är som Emilson.

Hon: Glad och glad. Det är jag som bestämmer när jag ska vara glad. Men jag fattar inte var han får pengarna från till all sprit?

Han: Han får väl vara skyldig så länge. Dom säger han har tumme med systemet.

Hon: Det är synd om frun. Fast hon visste förstås att han var en fyllbult redan innan dom gifte sig. Men hon hade ju redan fyllt trettifem flera gånger om, så hon hade inte många att välja på. Och nu är hon i alla fall gift.

Han: Då ska hon väl inte springa omkring och gnälla.

Hon: Hon gnäller inte längre, hon har inte ens varit här på ett halvår.

Han: Hon sitter säkert och smyggnäller hemma när ingen hör henne,

Hon: Fast det är synd om henne. Det är inte alla som blir lyckliga av att bli gifta.

Han: Ja, dom säger visst det en del. Hur ser det ut där ute?

Hon: Det ser ut som vinter.

Han: Jag tänkte på termometern.

Hon: Minus tolv.

Han: Kunde vara värre. Ser du nån där ute?

Hon: Bara en skidåkare.

Han: Vad ska det vara bra för?

Hon: Det går inte att se härifrån.

Han. Det är väl nån sportdåre som tror han ska bli känd i hela landet om han bara tränar som en idiot.

Hon: Inte lär det komma nån kändis från den här byn.

Han: Säg inte det du. Han som bodde ovanpå affärn är ju polis inni stan nu.

Hon: Ska det va nå de, att vara polis?

Han: Nåt ska de väl vara.

Hon: Ja, det är väl inget fel på vara polis. Bara det inte urartar så att alla plötsligt ska vara poliser.

Han: Jo, det verkar väl som om det går lite åt det hållet.

Hon: Men hade det inte varit för brottsligheten hade det inte behövts några poliser alls.

Han: Det är mellanölet och mopederna som har fördärvat ungdomen.

Hon: När dom ersatte hästarna med mopeder gick det riktigt åt skogen.

Han: Det hjälpte inte att jag sa åt dom på skarpen.

Hon: Inte var vi så där unga, när vi var unga.

Han: Himla tur man blir äldre med åren. Annars skulle man stå där vackert.

Hon: Nu har skidåkarn gett sig. Han klarade inte av backen.

Han: Om han ger upp så lätt kommer han aldrig att bli känd.

Hon: Jag tror det var Emilsons grabb.

Han. Den yngste?

Hon: Eller den äldste. Det kan gå på ett ut.

Han: Han har haft otur Emilson. Både med barna och med frun.

Hon. Glöm inte hästen du sålde till han.

Han: Det är lätt att glömma bort hästar nu för tiden.

Hon: Den stora nackdelen med hästarna, var väl att dom var onödigt stora.

Han: Vad är det för dag idag?

Hon: Söndag har jag sagt tusen gånger.

Han: Fiiifan.

Hon: Häda inte.

Han: Nåt roligt ska man väl ha fast det är söndag.

Hon: Akta dig du. Somliga straffar Gud mesamma.

Han: Säg nån Gud straffat mesamma?

Hon: Emilson.

Han: Han ja. Han räknas inte.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar