onsdag 16 oktober 2019

BREV?

3226/

Förr var man duktig på skriva brev. Man hade inget annat att göra. Man hade ingen moped. Så man skrev brev istället. Och brevet brukade börja så här:
     "Idag är det fredag och vädret är som väder brukar vara. Men det var inte vädret jag skulle skriva om, som om jag visste vad jag skulle skriva om, jo, fick du mitt sista brev? Med tidningsurklippet? Vad tycker du? Nog verkar det väl ändå som om en del djur är rätt dumma? För att inte tala om hästar, och då har jag ändå sett han flera gånger sen dess, men han säger aldrig något om det där. Men det är klart, det finns kloka djur också, en ekorre här är himla klok för att vara ekorre, och han har kommit på att det är bekvämare att låta mig trampa än att själv behöva hoppa från tallegren till tallegren, som det står i psalmen. Så han åkte med uppför hela Pinnmo-backen, som du ju väl känner till. Nå, ekorrarna är ju lätta, så det var inga problem, men sen trodde jag han skulle hoppa av, men han satt kvar på pakethållaren ända fram till kiosken, fast jag sa åt han att hoppa av. Men sen försvann han. Jag köpte som vanligt en tidning och lite snask och karameller, ja du känner ju till mina utsvävningar, vad ska man göra när alla andra är idioter? Men sen på hemvägen såg jag att ekorr-jäveln satt i cykelväskan och smaskade på karamellerna jag köpt! Då vart man som paff, det fanns inget annat göra, fast det är klart man fattar ekorrar kan bli less på kottar och det, dag ut och dag in. Men ändå undrar man, kan det verkligen vara nyttigt för dom med kola för tänderna? Kola kan knappast vara en naturlig del av deras föda, fast det där med vad som är naturligt, och inte, lär vara lite klurigt, har jag läst. Och snart ringer han väl på dörren och säger han har tandvärk, och vill att jag ska boka tid hos tandläkaren åt han, man vet aldrig med ekorrar. Familjen mår bra för övrigt. Tror jag. Och det gör väl din familj också, gissar jag. Familjer brukar må bra, om man inte stör dom i onödan. Hur har du det med pengar för övrigt i sommarvärmen? Behöver du låna, säg bara till! Inte för att jag har några pengar att låna ut, men det är alltid trevligt bli tillfrågad och kunna få säga ifrån på skarpen.. Och jag tror det är nyttigt för dig att få tala ut om alla dina ekonomiska, och andra problem, så du inte sitter och tjuvhåller på dom tills det är för sent och vintern redan är här. Glöm det där jag skrev i förra brevet! Det var inte så allvarligt menat, även om förstås varje ord var sant. Nä! Nu måste jag sluta! Dom rycker och sliter i dörren hela tiden, ja du vet hur dom är, och inte har dom blivit bättre sen dom märkte att jag låst in mig för att få vara i fred. Men man vill ju i alla fall ha kvar EN dörr som är hel och går att låsa i huset! Det är det minsta man kan begära av ett hus! Hälsa Ebba och Bolinder!"
     Och brevet brukade sluta så här:
     DIN...
     Och sen fick man fylla i valfritt namn.
     Dom var duktig på det där förr.
     Dom visste precis hur man skulle göra.
     Och sen gjorde dom det.
     Dom hade inga som helst problem med att skriva brev.
     Dom bara satte igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar