torsdag 10 oktober 2019

ÄLGOMSTUVNING

3225/

- Jag uttalar mig som cyklist. Som cyklist uttalar jag mig om aluminiumburken. Jag ser positivt på aluminiumburken. Jag ser aluminiumburken som ett bra sätt att nedbringa det punkteringsframkallande glasnedfallet vilket jag som cyklist ofta har utsatts för i nära relationer. Så ser jag alltså på aluminiumburken.
   - Men som älg?
   - Som älg ser jag mycket allvarligt på aluminiumburken. Vi älgar har egentligen aldrig blivit tillfrågade. Det är en mycket allvarlig situation som har uppstått i skogen i och med att vi älgar aldrig har blivit tillfrågade om aluminiumburkens vara eller inte vara. Vi älgar ser mycket allvarligt på hela den här burken.
   - Hur går ni älgar tillväga när ni ser allvarligt på hela den här burken?
   - Vi är tre älgar som sakta går fram mot den här burken och börjar stirra allvarligt på den. Sedan stirrar vi allvarligt på burken tills den börjar bli smått generad. Då brukar burken dra något gammalt över sig, men vi låter oss inte distraheras av detta utan fortsätter att stirra på burken tills den fått nog och brister ut i metallisk gråt. Då älgar den modigaste av oss fram och sparkar till burken så den far långt åt hellwitti, men fortfarande kvarstår i skogen. Därpå hoppar den näst modigaste älgen på burken tills han tigger om nåd. Men någon nåd får burken naturligtvis inte, utan nu är det min tur: Jag närmar mig den stukade och tillplattade burken, fattar den mellan tummen och pekfingret, och snör iväg den med våldsam kraft rätt ut i rymden! Där den kommer att framleva resten av sitt liv som en dyster satellit till vår vackra jord som vi befriat från ett lömskt skadedjur. Så ser vi älgar på aluminiumburken. Och det skäms vi inte för. Inte ett dugg. Inte ett dyft. Alla som skulle varit i våra kläder skulle ha agerat på precis samma sätt.
     - Naturligtvis. Och då bör det passa bra här med en gåta.
     - En gåta?
     - Först ställer jag en fråga. Och sedan svarar du med ett svar.
     - Ett svar?
     - Varför har Kungen Av Danmark röda hängslen?
     - Danmark har ingen kung?
    -  Rätt svar. Och även OM Danmark haft en kung hade han knappast haft röda hängslen.
    - Hängslen har aldrig varit något större problem i skogen.
    - Men det finns förstås inte bara burkar och gåtor. Det finns också citat: "Sjöblom har trivts på Goodyear. Kamratskapet har varit bra, åren har gått. Halva mitt liv har jag jobbat här, jag måste ha trivts."
     - Sjöblom var en sann filosof. Men jag anser ändå att det är fusk att citera.
     - Vad är det för fel på att fuska?
     - Det är fusk att fuska. I skogen talar man sanning. Om man hinner. Fusk hör hemma i djungeln. Där slingrar man sig gärna.
     - Hur ser du på framtiden som älg?
    - Älgar har ingen framtid. Inte i det här landet.
    - Innebär det att du är pessimist?
    - En pessimistisk älg är en realistisk älg.
    - Det är det som är så härligt med er älgar. Att ni alltid är så härligt realistiska.
   - Vi har inte mycket att välja på. Och då är det ändå ingen idé att välja.
    - Vi människor har mycket att lära av er älgar.
    - Har ni? Det har jag inte märkt.
    - Det är bara en tidsfråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar