söndag 14 maj 2023

Bibelbekymmer, pastorsproblem, och lite av varje.

 6594/

Ju heligare böcker - desto bängligare debatt. (-Det säger ju alla.)

Bibeln försummar HBTQ-frågor, talar tyst om transpersoner, och verkar inte ens vara särskilt intresserad av dragqueens. Det är upprörande. Och att "det-är-länge-sen-ju!" är ingen ursäkt. Även gårdagens åsikter måste tvingas att stämma med dagens påbjudna åsikter! (-Hur skulle det annars se ut?)

Eftersom jag är troende ateist har jag personligen inga som helst Bibel-bekymmer, står det något konstigt tycker jag bara det är kul. ( -Jag tror inte att Gud har skrivit en enda bok i hela sitt långa liv. Men det är jag det.)

Det enda dagens rätt-tänkare kräver är att alla religioner ska köra över sina heliga texter, så att texterna ska stämma med dagens påbjudna åsikter, det är väl en rimlig begäran? (- Visst, om historieförfalskning är en rimlig begäran.)

Men jag har en rimligare begäran: Tota för guds skull till en ny religion! Som stämmer perfekt med dagens påbjudna åsikter! Det kan väl inte vara alltför svårt? Klipp och klistra! Och plötsligt har du totat till den perfekta religionen! Som du sen med lätthet kan byta ut till en ÄNNU bättre om några år! Då åsikterna har blivit ÄNNU bättre än dagens! För att åsikter hela tiden blir bättre och bättre är ett välkänt faktum! ( - För vem?)

Repris om civilkurage: Det finns dom som tror att civilkurage är att ha RÄTT åsikt. Men dom har FEL. Civilkurage är att stå för sin åsikt, även om den kraftigt avviker från den av makten påbjudna. Det kan alltså vara rätt otrevligt att ha civilkurage. De rätt-tänkande troll som numera bebor De Sociala Medie- Bergen, är inte att leka med när medvind och medmeseri rasar i landet. Men genom att helt strunta i sociala medier löser man lätt troll-problematiken. ( - Det finns alltid knep att ta till. Och ju enklare knep - desto svårare att ta till, eller i varje fall att komma på.)

Man ska aldrig blanda. Som man sa förr. Och när man blandar ihop religioner med åsikter blir det lätt bängligt värre. Därför rekommenderar jag i första hand ateism, men först i andra hand religion.

Och i tredje hand? Där är jag osäker, men det är inte heller så dumt att vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar