torsdag 4 maj 2023

NEDSÅGNING

6565/

NEDSÅGNING

Kungen var i Uppsala för att hälsa på, var inte det snällt av kungen? Och frun hade han med sig och allt, var inte det snällt av kungen? 

Och kungen var nådig nog att plantera ett träd, var inte det snällt av kungen?

Visst var det snällt, men redan nästa dag var trädet nedsågat.

Och alla rojalister blevo nedslagna till tusen.

Och jag blev förstås också tämligen nedslagen.

Jag tyckte nämligen synd om trädet, men knappast om kungen. Kungen har råd att köpa hur många träd han vill, så det var inte ett dugg synd om kungen, tyckte jag.

Och eftersom jag sedan urminnes tider utträtt ur monarkin föredrar jag städse träd framför kungar.

Så för mig må monarkierna med fördel låta sig själva nedsågas och nedsablas ända till rotknölarna.

Låt alla monarkier falla fritt!

Men låt alla oskyldiga träd fritt få stå kvar och länge leva!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar