onsdag 27 februari 2019

RÄTTEN ATT FÅ BLI KRÄNKT I FRED

2972/

Man vill ju ogärna skilja sig från mängden.
Man vill ju få bli kränkt som alla andra.
Men jag hade svårt hitta på något särskilt att bli kränkt över.
Då kom Gunnar Wiklund till min räddning.
Lite oväntat eftersom han var död, och det.
Det var en skribent i UNT som påstod att "Nu tändas åter ljusen i min lilla stad" handlade om Östersund.
Östersund? Ska det va nå handla om?
Nä, "Ljusen" handlade förstås om Lule!
Och nu fick jag som gammal Lule-bo en bra anledning att äntligen få bli kränkt som folk.
Det är förstås möjligt att han som en gång skrev texten tänkte på Östersund.
Men det gjorde inte Gunnar Wiklund som sjöng om sin egen hemstad Lule.
Och eftersom det är svårare att sjunga än att skriva är det Gunnar som bestämmer.
Och det hörs ju hur tydligt som helst på dialekten att det handlar om Lule.
UNT borde veta bättre.
Och UNT vet  bättre nu när jag har påpekat att jag är KRÄNKT till tusen.
Låtom oss aldrig glömma att BILDJOURNALEN skickade ett team ända upp till Lule för att visa upp staden det handlade om!
Och BILDJOURNALEN hade aldrig fel.
Utom den gången då man valde TOMMY istället för ELVIS.
Men alla har väl rätt till ett misstag.
Men viktigast av allt är förstås allas rätt att få bli kränkta i fred.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar