torsdag 25 januari 2018

2754/ Inga böcker åldras så fort som "historiska romaner". Beror det på att det inte alls är "historiska romaner" utan bara dåligt förklädd nutid? Med de mest hedervärda åsikter man idag bara kan tänka sig?

2755/  "Atombomb i huve, eller handgranat i magen! Hä kan gå på ett ut! Jag vänder mig inte mot kriget, utan mot döden! Det är den där döden jag ogillar! Ska han verklitt få härja precis hur han vill?"

2756/ Åldrande är förfall. Det är förnuftigt att avsky ålderdomen, även om det inte hjälper. Jag tror inte att man någonsin på allvar har vördat ålderdomen. Men jag tror att man ibland har låtsats som om man vördade ålderdomen. Och som om man högaktade gamlingar. I hopp om att själv bli vördad och högaktad när man själv skulle falla däri.

2757/ En förman på porslinsfabriken hade kunnat skriva det här, om han kunnat skriva det här:
     Jag hade en MG
     Det var inte många som hade en MG då i Norrbotten
     Då på femtitalet
     Och dessutom hade jag ihop det med en skriskoprinsessa
     I min MG
     Det var trångt men vi var ju unga
     Då
     Båda två
     Det var när man var ung
     Det var inte igår
     Det var på femtitalet
     Idag har jag ingen MG
     Och ännu mindre någon skriskoprinsessa
     Jag har hund
     Och keps
     Det är i stort sett allt
     Det är tråkigt
     Men jag har så dåliga tänder att jag ändå inte har lust skratta
     Så det jämnar ut sig
     För en del
     På slutet.

2758/ Den som vill ha bråk brukar få sin vilja fram. Och brukar dessutom vinna.

2759/  Deras jobb borde vara att förklara islam och inte att försvara islam.

2760/  Jag funderade ett tag på att skriva en barnbok. Som skulle heta: "Tant Tilli, Tant Milli, och Tant Silli." Men det fick vara. Den var nog redan skriven. Det finns så många barnböcker. Jag fattar inte hur barna ska hinna med att läsa alla barnböcker? Det är stor risk att dom tröttnar och gör något annat. Och vad har man då vunnit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar