tisdag 13 maj 2014

1527/ HPD


På den gamla gropiga tiden var HPD ett känt cykelmärke. Men idag är HPD okänt för många.
     Bilar, motorcyklar och cyklar hade förr ofta förkortningar: DKW, BMW, BSA, DBS, SCO, OSV.
     Och på den här tiden daltade man inte med miljön. Skrot slängde man i skogen, och eftersom cykeldelar sågs som skrot, kunde man göra spännande fynd i skogen. Man kunde hitta en någotsånär sadel, en halv pakethållare, några rostiga skärmar, en halvhyfsad ram och två hjul som, nästan, var av samma storlek.
     Och så var det bara att börja skruva ihop. Och hade man då bara tålamod, fick man med tiden fram en äkta HPD.
     HPD, med sin något föraktfulla förkortning, hade visserligen dålig status, men en HPD kunde  rulla på riktigt bra, om man bara oljade duktigt. Men en HPD ansågs ändå inte vara någon riktig cykel.
     Men idag är HPD högstatus. Fast under namnet återvinning.
     Själv tillverkar jag mina HPD genom ett gammalt återvinningsrecept: Man tager tvenne cykelhalvor från en container! Man skruvar svärande ihop halvorna! Man får en hel HPD!
     Den blir inte som ny. Det blir den inte. Det kan jag garantera, och man avslutar med att måla "HPD" där originalcykelmärket skulle ha suttit. Om det inte för länge sedan försvunnit. In i den  generösa glömska som snällt väntar på oss alla.
     Återvinning till tusen. Och en HPD går faktiskt riktigt bra att cykla på. Ibland. Man kanske inte blir så snabb, men jag har inte heller så bråttom. Varken rullatorn eller graven lockar. Än så länge föredrar jag nog att cykla.
     När man var ung hade man visserligen bråttom. Även om man aldrig visste till vad. Men som pigg pensionär nöjer jag mig med rask HPD-fart.
     HPD var alltså ett känt cykelmärke. Fast förstås okänt i fackhandeln. Eller kanske snarare ökänt.
    På femtiotalet skulle ingen ha trott att några HPD skulle komma att finnas i framtiden. Nej, på femtiotalet hade man framtidstro till tusen! Säger vi i varje fall idag. Och man trodde att allt skulle bli snabbare, och snabbare, och bättre och bättre.
     Ja, trodde man ens att det skulle finnas några cyklar i framtiden? Bilarna skulle nog ta över samhället helt? Om det nu inte blev den behändiga helikoptern?
     Men framtiden uppför sig sällan som folk.
     Cyklarna lever och har hälsan.
     Idag är det bilismen som mår dåligt.
    Och HPD finns kvar. Fast under återvunnet namn.
    Men varför hette HPD, just HPD?
    Det vet alla. Men jag kan ta det ändå. Ibland är det trevligt att vara övertydlig: HPD kommer från Hop-Plockade-Delar.
     HPD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar