torsdag 3 december 2020

VEM HAR SAGT

 3711/

Vem ska man tro på / Vem har sagt att man ska tro / Jag tror att politiker är klokare än Folket / Politiker finns / Folket är en abstraktion / Jag har inget mot abstraktioner / Flera av mina bästa vänner är abstraktioner / Jag är gift med en abstraktion / I en demokrati är det en fördel om politiker är klokare / I alla fall klokare än Folket / Det blir trevligare demokrati då / Liksom / Och jag lyssnar hellre på forskarna än jag lyssnar på Folket / Om man ska lyssna på Folket blir det ett himla liv / Liksom /  Problemet med abstraktioner är att dom ofta är så himla många / Dom tar aldrig slut / Liksom / Jag vet att politiker ofta tar fel / Jag vet att forskare ofta har fel / Jag vet att Folket ibland har rätt / Men om man jämför / Trots allt / Ändå / Man måste välja / Och då / Om man tänker på allt folk-surr / Och alla källorna till allt folk-surr / Man bleknar i själen /  Skvaller / Rykten / Fantasier / Släktingar och liknande / Fan och han mormor / Grannar / Norrmän /Rentvättade lögner / Och nätet / Ständigt detta nät / Och såna som anser att all källkritik tyder på ondskefull illvilja / Och myter / Myternas myteri / Och visst gör det ont att krossa myter / Men vill man ha en sann omelett måste man krossa myter / När du kallar mig omelett ska du le / En bra lögn smakar inte ens gott / Men en sann omelett är en god omelett / Vem sa det / Jaså han / Ja / Det är lätt för han att vara gladlynt efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar