tisdag 8 december 2020

ATT ÄNTLIGEN FÅ ONDGÖRA SIG

3714/

"Himla tur med den här pandemin / Äntligen händer det något / Äntligen får man ondgöra sig / Ondgöra sig över Alla Andra / Som inte håller avstånd som folk / Som inte har munskydd / Som inte har visir / Som inte ens har vett att se sura ut / Som inte inser ALLVARET / Som jag så glatt inser /   Jag har äntligen erövrat den ljuva rätten att gnälla /  Som dom förstörde för mig / Fast jag försökte allt / Jag försökte med egen sjukdom / Man fick ta det man fick tag i / Men ingen verkade vara särskilt intresserad av mina sjukdomar / Ingen tyckte särskilt synd om en / På sin höjd att dom sa jaha / Jaha är inte mycket att hålla sig i när man är sjuk / Jag försökte framhålla min dåliga ekonomi / Ingen var det minsta imponerad av min dåliga ekonomi / På sin höjd att dom sa åt en att hålla bättre ordning på slantarna / Som om det skulle vara så lätt att själv sköta sin egen ekonomi / När det är så synd om en / Sånt där borde samhället sköta / Man ska väl ändå inte vara tvungen att själv sköta sin egen ekonomi / För en som är lite fattig måste väl ändå ha rätt att vara lite slösaktig då och då mellan varven /  Man måste kunna unna sig att slösa när man är fattig / Och det är väl inte mitt fel att mina pengar plötsligt tar slut / Och när man dessutom har varit sjuk / Men ingen lyssnade / Ingen tyckte synd om en / Men det var då det / Nu är allt annorlunda / Nu behöver man inte ens vara sjuk själv / Tack vare pandemin kan man nu fritt få ondgöra sig över Alla Andra på gator och torg /  Och i affärer och köer har man full rätt att ryta till / Och man får känna sig god till tusen / Nu har man fått det bra / Det var på tiden /  Nu har man alltid rätt att klandra Alla Andra / Och man får fritt ondgöra sig / Och man får nästan beröm / Ibland / Av en del / Som också vill vara med och gnälla och skälla / Den ljuva rätten att fritt få klandra andra är den bästa av alla tänkbara rättigheter / Det skulle väl vara om rätten att fritt få ondgöra sig över Alla Andra vore ännu bättre då?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar