onsdag 20 april 2011

97/  Ju mer man prisar drottningens klokhet - desto mer misstror man kungens.
      Att kungens klokhet är begränsad är ingen statshemlighet, men hur står det till med rojalisternas klokhet? Svårt säga men rojalisternas ärlighet är dock dålig. Värsta exemplet (jag känner till) var när en rojalist stal en ledare ur SvD och lyckades få den publicerad som sin insändare i UNT. (25/6 -2010) Tystades ner, inte ett pip och rojalisten får fortsätta att skriva insändare i UNT. Märkligt, men det är förstås en fin gammal tradition från Haijby-tiden att alltid försöka lägga på det rojalistiska locket, kungligheter är viktigare än sanning.

98/ Om du har samma åsikter som alla andra kan du lika gärna hålla tyst, men det är just det du inte gör.

99/ När jag möter andras stora umgänge blir jag glad över att jag inte har stort umgänge.

100/ - Hundra är ingenting, till tusen, sa jag. Men om du tar din ålder, lägger till tusen, och sedan drar ifrån ett valfritt tal, varpå du gångrar med hundra, utan att skratta, och dividerar med din granne, vad får du då?
       - Ingen aning.
       - Inte jag heller. Men det är bra att veta att man kan få dig att försöka göra nästan vad som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar