fredag 16 augusti 2024

 7121/

Jag ser (nästan) fram mot att kunna säga (eller i varje fall kunna tänka): "Inte illa av en åttioåring!"


7122/

Man lärde sig läsa. Och böckerna var spännande värre. Men i gengäld blev verkligheten en besvikelse. I böckerna fanns det gott om hemliga gångar. Men i verkligheten fanns det inte en enda hemlig gång i Lule. Och det var inte enda gången verkligheten inte levde upp till förväntningarna skulle det senare bittert visa sig.


7123/

Finns sånt som är positivt med ålder, även om man ibland måst leta. Men bara en sån sak som att det bara är bra bli gråhårig- när man redan är tunnhårig. Det blir som mindre våldsam kontrast uppå huvet.


7124/

"Tiderna förändras, och vi med dem." Helt rätt, och det gäller förstås även cyklar. 1984 gjorde jag om min sex-växlade Kroon till "racer" för att cykla Mälaren Runt. (33 mil. Tid under 13 timmar. "Bra cyklat på den cykeln" sa nån. Men då var man ju ung, eller i varje fall yngre.)  Men nu idag, 40 år senare, "av-racer-fierade" jag den, eftersom långloppens tid var förbi. För min del. Nu blir det bara några mil några gånger per vecka, men framförallt blir det vardaglig stadscykling. Och då ska styret inte vara ödmjukt nedböjt, utan stolt uppstående.


7125/

- Jo? Jag glömde visst bort den återkommande drömmen om att min bostad invaderas av folk? Och jag försöker med våld mota ut folk, men vaknar förstås av ansträngningen. (Jag tror att jag har skrivit om den här drömmen tidigare? Men vars? Och när? Och hur? Men jag åtar mig inte att försöka hitta i mina egna ordmassor, det får eftervärlden göra, eller låta bli, om Han föredrar det.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar