onsdag 22 maj 2024

ATT DRA SLUTSATSER I LÅNGBÄNK

 7094/

En bil var dumt nog placerad tvärs över cykelbanan. Och alla cyklister tvingades alltså till en extrasväng runt den dumt placerade bilen.  Även jag. Och även en cyklist som kom från andra hållet och argt kommenterade bilen och bilföraren med: "Joävla neger!" Hudfärgen på bilföraren var helt rätt uppfattad och det egendomliga uttalet "joävla" berodde förmodligen på att den kommenterande cyklisten var klart invandrad och "svartmuskig", ett ord man sällan hör idag, och därför extra trevligt att lyfta fram. Och jag visste inte alls vad jag skulle dra för slutsatser. Eller varför jag skulle dra några slutsatser. Eller om jag skulle dra några slutsatser alls. Att bilisten var en egoist, som för att tjäna några meter totalt struntade i alla cyklister var förstås helt klart.  Så om bilisten fanns inget gott att säga, oavsett hudfärg. Men tog ändå inte den svärande cyklisten i? Men om den svärande cyklisten nyligen invandrat, visste han kanske ännu inte vad som passade sig att säga och svära i Sverige? Och var det i så fall en ursäkt? Och var det inte egentligen svenskarna som skulle ställa upp och vara rasister? Och inte alls "alla våra fina invandrare", som man sa förr? Fast förr är förstås sen länge förbi? Och jag själv då? Som tyst och snällt tog en extrasväng utan att klaga?  Var jag en mes som inte sa ifrån? Klart att jag var en mes, men?  Men att ta det lilla lugna, kan väl ibland också vara något stort?  Men det där är förstås bara fina ord för en fegis att klä ut sig i! Nä! Inte lätt det där med slutsatser, och det! Men till sist bestämde jag mig ändå för att inte dra en enda ynka liten jävla slutsats av den totalt ointressanta episoden. Och det blev tvärtyst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar