onsdag 28 april 2021

CORONA 3/

4213/

En ren sjukskrivning. Komponerad när jag låg Coronasjuk. Faktiskt nästan en feberfantasi:

EN LITEN MAN.

Samhället-Staten beslöt i sin outgrundliga godhet att alla medborgare skulle bli med bank-ID.

Men eftersom Samhället-Staten själv var rik som ett troll tänkte han inte på att alla medborgare inte 

hade råd med den dyra bank-ID-tekniken.

Men då kom Samhället-Staten på något jättesnällt!

Alla som hade pension under tiotusen kronor skulle få ett gratis hembesök av En Liten Man som skulle

ordna allt praktiskt.

Och Den Lille Mannen skulle muntert ringa på och ha med sig box, sladdar och annat  jox.

Och framförallt förstås en oläsbar kinesisk bruksanvisning på etthundratvå sidor.

Och Den Lille Mannen kom, ringde glatt på, installerade och stod i, så att det stod härliga till. 

Fast Den Lille Mannen blev förstås tvungen komma tillbaka redan nästa dag, eftersom tekniken inte

alls hade uppfört sig som Den Lille Mannen hade tänkt att den skulle göra.

Det blir tyvärr ofta så med teknik.

Men nu!

Nu var i alla fall äntligen bank-ID på plats!

Och att bank-ID medför stor lycka  vet vi  alla.

Så nu kunde alla vråla i lycksalig kör. "BANK-ID ÄR FRAMTIDEN!"

Och även Den Lille Mannen visade sig vara väldigt duktig på att vråla i kör.


Fast personligen tror jag inte alls att bank-ID är framtiden.

Jag tror att framtiden snart kommer att hitta på något som är säkrare, billigare och bättre.

Och jag tror att det är jag som har den rätta framtidstron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar