lördag 15 december 2018

DEN SANNA, DEN RIKTIGA, DEN EGENTLIGA JULEN...

2959/

Säkraste tecknet på att det snart är jul är att många känner sig manade att tala om för Alla Andra vad julen EGENTLIGEN går ut på.
För det vet tydligen inte Alla Andra, som alltså antyds vara aningen korkade.
Och visst är det snällt att tala om för Alla Andra vad julen EGENTLIGEN går ut på, men det är också påfallande självbelåtet.
Och själv tror jag att julen går ut på precis vad man själv väljer att låta den gå ut på.
Prylar & paket är lika mycket jul som Jesus & gemenskap.
Och att alltid ha Nära & Kära i närheten är inte alltid ett kärt besvär.
Men det finns inget jultvång, och det finns ingen juldiktator som har någon som helst rätt att bestämma vad julen EGENTLIGEN går ut på.
Det är din jul, och du har rätt att göra precis vad du vill med den.
Egentligen tycker jag inte om ordet EGENTLIGEN. Men, om jag ändå skulle våga mig på att gissa vilket budskap julen EGENTLIGEN har?
Då skulle jag nog gissa på tolerans, även mot Alla Andras sätt att fira jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar