fredag 6 oktober 2017

HEMFÖRSÄKRINGSSKÄMT?

2700/


Alla säger att man ska ha hemförsäkring, så det har jag.
Och har haft i många år, men har aldrig utnyttjat den.
Hemförsäkringar är nämligen inte till för att utnyttjas, utan bara för att betalas.
Och jag har betalat snällt, och i tid, under alla dessa år.
Och det har väl inte varit så himla dyrt heller.
Inte förrän i år, då premien plötsligt mer än fördubblades.
Samma lägenhet, samma person, men mer än dubbelt så dyr premie?
Var det ett skämt, eller var det ett misstag?
Men eftersom försäkringsbolag inte är kända för att vara särskilt skämtsamma, trodde jag förstås att det var ett misstag.
Trodde jag, och ringde till Länsförsäkringar som då sa: Att det skulle vara så, att det inte var något misstag, och ännu mindre något skämt.
När jag försynt påpekade att mer än etthundra procent nog ändå var ganska många procent tyckte Länsförsäkringar att jag bråkade om småsaker.
Men en premie som plötsligt mer än fördubblas! Och alltså en avgiftshöjning på mer en etthundra procent!
Är kanske ingen småsak för en pensionär.
Tyckte jag.
Och tycker jag än idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar