onsdag 17 september 2014

1537/ ANTJE ÄR STÖRRE?


Nya heta ärkebiskopen har fått en hel del beröm för att hon är kvinna.
Och en del beröm för att hon är "invandrare".
Men måttligt med beröm för sitt valspråk "Gud är större".
Det muslimska slagordet "Gud är större" brukar vara det sista en självmordsbombare hinner vråla innan egna och andras kroppsdelar börjar flyga i luften.
Märkligt valspråk för en fredlig svensk ärkebiskop.
Men Antje påstår förstås att det är taget ur Första Johannesbrevet. Det beror nog på vad man menar med "taget". Det visar sig vara tre (3) ord tagna ur en mening med trettioett (31) ord.
Med så slarvig citatteknik kan man "bevisa" vad som helst med bibelcitat.
Och jag har aldrig förstått vad "Gud är större" skulle betyda.
Större än vem, större än vad, och vad har storleken egentligen för betydelse?
För mig framstår "Gud är större" som ett lika meningslöst valspråk som, till exempel, "Antje är större".
Att valspråket riktar uppmärksamheten på det rykande inaktuella Första Johannesbrevet är också olyckligt. Brevet varnar för villoläror, fördömer avgudar, kallar kristna med avvikande åsikter för lögnare och djävulens barn, samt avslutar med det absurda påståendet att: "hela världen ligger i den Ondes våld."
Tror Antje verkligen det?
Det tror inte jag.
Men jag är inte ärkebiskop,
så jag får tro vad jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar