måndag 23 januari 2017

2399/ Att "gilla läget" är väl att ta i? Bör räcka bra att konstatera läget.


2400/ Det finns ingen gud, så vitt jag vet, men å andra sidan finns det gott om religioner, så det jämnar ut sig.


2401/ Man ska inte hälla nya religionstolkningar i gamla testamenten.


2402/ Rätten att karikera! Rätten att kränka! Rätten att häda!


2403/ Om man ogillar ett politiskt möte kan man, praktiskt nog, protestera genom att inte gå dit. "Om du går till ett möte för att störa - har du inget där att göra!" som välkända versen lyder.


2404/ Om islam varit en fredlig religion hade islam inte överlevt sexhundratalet.


2405/ "Men De Goda Krafterna har naturligtvis rätt att ta till hur dåliga medel som helst!"


2406/ Om det blir bråk om ett konstverk blir konstverket intressant, även om konstverket var totalt ointressant innan bråket började.


2407/ Att respektera religioner man inte tror på är att respektera lögner.


2408/ Storstäder brukar dra till sig begåvningar. "Stockholmare är smartare än lantisar!" var alltså helt rätt, men dumt, sagt.


2409/ Använder man kollektiv skuld i ett sammanhang, bör man använda kollektiv skuld även i andra sammanhang, men det gör man ogärna.


2410/ Jag är ateist. Men jag brukar inte bränna kyrkor. Jag är cyklist. Men jag brukar inte bränna bilar. Jag klottrar inte, jag kastar inte sten, och jag stör inte andras möten med klockringning. Och jag skriver inte ens insändare där jag förtjust förfasar mig över andras åsikter. Och ändå har jag, märkligt nog, inga som helst sysselsättningsproblem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar